Tulendienst

Tulenfeest in de kermisweek 

Een traditie die ontstaan is vanuit de tijd dat de  Nederlands Hervormde Kerk nog staatskerk was en het  z.g. ‘tiendrecht’ hanteerde.
Dat was de belasting die door  de Kerk namens de staat werd geïnd tijdens de kermis. De  kerkrentmeesters en notabelen namen plaats in de herenbanken. Alle burgers kwamen door de, toen nog  bestaande, zijdeur de kerk binnen, en maakten na  afdracht van de florijnen nog een rondgang door de kerk  tot de uitgang onder de toren.
Daar stond dan de bakker  die de warme tulen, als blijk van dank, bij het verlaten van  de kerk uitdeelde.
Het gebeuren werd daarom de ‘Tulenmerrekt’  genoemd. 

Het tiendrecht is in 1895 afgeschaft. Maar de traditie  tijdens de ‘kerremis’ vieren we nog. Alleen staat de  bakker niet meer bij de uitgang maar hij komt de kerk  binnen en roept na hoorngeschal: 
‘De tulen benne gaar!’ 

Dat is het sein waarop aan iedere bezoeker een tuul zal  worden uitgereikt. Deze wordt u niet meer aangeboden door kerk of staat  maar door bakker Dunselman die de tulen, zoals elk jaar, voor deze  gelegenheid gratis beschikbaar stelt!

Zondag 2 augustus Aanvang 10.30 uur
Toegang is gratis!  

Maar wij hebben er geen bezwaar tegen als u bij de uitgang, geheel  vrijwillig, toch nog iets wil bijdragen… 

terug
×