Tulendienst
Tulenfeest in de kermisweek
Een traditie die ontstaan is vanuit de tijd dat de Nederlands Hervormde Kerk nog staatskerk was en het z.g. ‘tiendrecht’ hanteerde.
Dat was de belasting die door de Kerk namens de staat werd geïnd tijdens de kermis. De kerkrentmeesters en notabelen namen plaats in de herenbanken. Alle burgers kwamen door de, toen nog bestaande, zijdeur de kerk binnen, en maakten na afdracht van de florijnen nog een rondgang door de kerk tot de uitgang onder de toren.
Daar stond dan de bakker die de warme tulen, als blijk van dank, bij het verlaten van de kerk uitdeelde.
Het gebeuren werd daarom de ‘Tulenmerrekt’ genoemd.
Het tiendrecht is in 1895 afgeschaft. Maar de traditie tijdens de ‘kerremis’ vieren we nog. Alleen staat de bakker niet meer bij de uitgang maar hij komt de kerk binnen en roept na hoorngeschal:
‘De tulen benne gaar!’
Dat is het sein waarop aan iedere bezoeker een tuul zal worden uitgereikt. Deze wordt u niet meer aangeboden door kerk of staat maar door bakker Dunselman die de tulen, zoals elk jaar, voor deze gelegenheid gratis beschikbaar stelt!
Zondag 2 augustus Aanvang 10.30 uur
Toegang is gratis!
Maar wij hebben er geen bezwaar tegen als u bij de uitgang, geheel vrijwillig, toch nog iets wil bijdragen…